Wednesday, February 26, 2014

37.) Tank Torony-irányszögkijelző műszer - angle of Turret orientation Indicator _Retro Know-How design Project - оборудование - Firecontrol - Tiefenmesser, TIMEX watch

Tank Torony-irányszögkijelző műszer - Angle of Turret Orientation Indicator. Retro 'Know-How' Graphics Artwork Design Project in MOM style FCS оборудование - Firecontrol - Tiefenmesser, TIMEX watch

Refreshed! to-107%-13.06.2017.++++++

Original well used TDI turret bussola- Eredeti agyon-használt TDI irányszögműszer

HiRes!

Retro Harckocsi Kijelző Műszerek (TDI-72, TAI-72)

Mostanában tettem szert két igen megviselt de ahhoz tűrhető állapotú harcjármű műszert a kollekciómba. Ezek a 1970-es évek elején a MAM – „Magyar Arzenál Művek”  „42.” hadiüzem által gyártott Sivatagi változatú angol feliratos export termékei. E műszerek valószínűen a T-55AM és a T-72A típusú közepes harckocsikba és az akkoriban fejlesztés alatt álló páncélozott 122mm-es úszóképes önjáró lövegekbe a 2Sz1 „Gvozgyika”-ba lettek kifejlesztve a MAM által a MN HTI munkatársaival együttműködésben a harckocsi navigáció és pontosabb tűzvezetés érdekében. A MAM akkoriban mint az egyik legeredményesebb műszeripari cég a geodéziai és labor valamint számítástechnikai periféria műszerek mellett, komoly hadiipari megrendelésekkel; mint PSzH N-É irányzótávcső, légvédelmi optikai távmérők, periszkópos tüzértájoló műszerek, giroteodolitok, távcsövek és tájolók gyártásával is foglalkozott.

A műszerek az 1960-as évek vége, 1970-es évek eleje, technikai világszínvonalát képviselik mint elektro-mechanikus analóg berendezések. Valószínűleg egy komplett „számítástechnikai” rendszer részei lehettek melyet a harckocsi parancsnok és irányzó kezelt de a harcjárművezető is be lehetett kötve a kijelzőkhöz.

A kijelző műszereket nagyon megviselték a Sinai vagy a Bekaa-völgyi tankcsaták és a kiszerelt állapotban történő hánykódásuk – és fedett de valószínű szabadtéri nyitott búvónyílás melletti tárolásuk a sivatagi környezetben egy elhagyatott izraeli páncélos múzeumban. Valószínű a több sikeres ütközetet túlélt T-55AM és T-72A állapotához képest áram alá helyezve az alapvető funkciók működtek és még a Tungsram Egyesült Izzó Művek által gyártott lámpácskák is világítottak és a kapcsolók funkcionáltak.

A TDI-72 – Turret Direction Indicator (Torony Irányszög Kijelző Műszer – TIKM) és a TAI-72  - Tank Attitude Indicator ( Harckocsi Térbeli Helyzet Kijelző Műszer – HTHKM) a harckocsi három független irányszög struktúráját jelezte ki; 1. alváz (út- navigáció), 2. lövegtorony (tűzvezetés), 3. parancsnoki torony (célfelderítés) –egymással kölcsönös szögösszefüggésben. Az akkori körülményeknek megfelelően ezek a századparancsnoki harckocsikba kerültek beépítésre mint akik közvetlenül vezetik a harcot. A zászlóalj parancsnoki harckocsikba valószínűleg nem került beépítésre az ottani sok parancsnoki rádió-berendezés miatt beszűkült tér okán. A berendezések szűkös számát valószínűleg a drága gyártás és a kezelésének bonyolultsága és a szükséges professzionális szakértelem is korlátozhatta. Az akkori áron egy ilyen TDI ill. TAI műszer ára 400 – 500.000 Ft. körül mozoghatott ami mai árhoz 10-el beszorzandó.

A műszerek szerkezeti konstrukciója és kidolgozási minősége kimagaslóan fejlett, ami nem nélkülözhette a kényesebb és fontosabb alkatrészek, akkori COCOM listás beszerzését. A színvonal megegyezett a repülőgépműszer gyártásban megköveteltekkel sőt még azt meg is haladta, mivel a gyár a geodéziai és katonai optikai műszergyártásban felhalmozott tapasztalatait is beépítette ebbe az új profilként jelentkező haditechnikai berendezés családba.

Mint ezzel is foglalkozó egyéni vállalkozó retró - műszerészmester és lelkes haditechnikai restaurátor, több hónapos megfeszített munkával „rendbetettem” ezeket az igen értékes és kényes műszaki remekműveket. További feladat a megmaradt és fellelhető dokumentumok alapján a többi részegységet is felkutatni és renoválni, hogy egységes működésben legyen látható a kor Magyarországának egyik technikai vívmánya. Majd a rendszer beépítése egy muzeális T-72 vagy T-55AM harckocsiba.

Rebuilt TDI Direction Display - Újjáépített TDI kijelzőműszer HiRes!

aboveNEWMedRes! Turret inside with Gunner's space at Left side. You can see the Horizontal Angle Gauge of Turret on Horizontal Drive Gearbox
above: NEW! MedRes! My advice for tank-commander watch: ASKANIA "Taifun"

Az analóg rendszer alapvetően ugyanazt tudta mint a mai digitális harckocsi és önjáró löveg rendszerek, nyilván a kijelzett információk összezsúfolásával, mert a kor akkori színvonalán nem lehetett szelektíven választani a kijelzendő paraméterek között. Viszont az érzékelők és a betáplált adatok alapján a szükséges a mai kor követelményeinek megfelelő pontossággal bírtak a műszerek. Ebben a technikai környezetben és feladatrendszerben nem volt és van szükség tizedesvessző pontosságra.

A Szögkijelző Rendszer (SzKR) – Direction Indication System (DIS) alkalmas volt nappali és éjszakai helymeghatározásra és tűzvezetésre, közvetlen és megosztott irányzású tűzfeladatok esetén egyaránt. A toronyirányszög kijelző (TDI-72) az addigi toronykoszorú szögmérő kijelző helyett nem két mutatóval (nagy 10-00 és kicsi 00-01 vonás) oldotta meg a torony vízszintes irányszög kijelzését hanem eggyel, igaz csak 00-02 vonás pontossággal amit az akkori újítással a "Nóniuszos" ("Vernier" scale) leolvasással valósítottak meg. A valóságban harci körülmények a harckocsik az 00-05 vonás pontosságot tudják garantáltan tartani a tüzelés folyamán míg az önjáró lövegek a 00-02 vonást oldalállásban. Pontosításképpen egyeztethető és ellenőrizhető volt a toronykoszorú belső fedőgyűrűjébe bemart vonásbeosztások alapján is. Kijelzésként bekerült még a parancsnoki torony szögkijelzése is mint külön irányszögrendszer. Ehhez egy karos szöghelyesbítő áttétel is beépítésre került a harckocsikba, mivel a parancsnoki torony és a lövegtorony középpontja hossz és kereszttengelyben is kb. 1 méterre el van tolódva egymástól. A műszer biztosította a torony és a parancsnoki torony irányegyeztetését és a tájékoztatást annak mozgásáról és irányáról. A lövegstabilizátor helyzete és korlátozása valamint hibája is kijelzésre került. Érdekesség benne (TDI-72) a mozgócél előretartás-vezérlő kijelző ami a parancsnoki torony (TKN-1, 2 Parancsnoki Figyelőműszer - PFM) célkövető szögsebessége és a mért (szálkeresztes betáplált vagy parancsnoki lézertávmérő vagy az irányzó TPD– 2–49 optikai - koincidenciális 2m bázisú távmérős irányzó távcső és a TPD – K1 lézertávmérős ir. tvcs. távolságadatok alapján számolta ki és mutatta a hozzávetőleges előretartás mértékét. Ez megjelent a TS-2B-22K ill. a TPDK irányzótávcsövek külön a MAM által beépített látómezős kijelzőjén is.

Schema of some Tank's Direction Angle - Harckocsi Irányszögek és összefüggései

A berendezés az aktuális szögfüggvények alapján analóg számolta a szögeket és a helyesbítések valamint a pontos értékek a beépített mechanikus formasablonok által kerültek kidolgozásra. A szögek kijelzése a funkcióknak és a helyzetnek megfelelően három mértékegységben; vonás 60-00 (Varsói Szerződésbeli –VSz (WP) pontosan 6250 vonás, 3600 és Óraszámlap alapján került megvalósításra. Ezen kívül a TAI időt is mér UTC-LT-ZT (Universal Time, Local Time, Zulu Time=Tactical Time) és stopper üzemmódban.

Original wreck TAI gauge system - Eredeti  törött kijelző-műszerrendszer

A TAI kijelző mind ezek mellett kijelezte a harckocsi ill. önjáró löveg teljes térbeli helyzetét nem csak az Y hanem az X és Z kereszttengelyek körül is. Ez fontos pl. a löveg emelkedési szög és a szintezőállás beállításakor. A szűkös helyeken vívott harc és menetek végrehajtására gondolva még kijelezte a lövegcső-vég  talajfeletti magasságát is. Fontos a Vx irányú lejtőszög kijelzés is a menet és a lőszög beállításakor. Ezen felül tájékoztatott a gázlómélységről és a víz-alatti átkelés (5 méteres mélységig alkamas) teljes mélységéről és a torony feletti vízoszlop (édesvíz) magasságról is. Folyamatosan tájékoztatott a harckocsivezető által beállított és betartott giroszkópikus irányról és a menetsebességről és megtett távolságról is. Kijelezte az X-tengelyű várható mozgásirányt is a sebességváltó kijelzésével. Kölcsönös irányszög egyeztetés lehetett a vezető és parancsnok között.

Érdekesség a TAI-72 kijelzőn, hogy a gyár tervezői már akkoriban gondoltak a lézer és optikai távmérők korlátaira és megalkották a harckocsi „akusztikus távmérőt” a tüzelő lövegek alapján megállapított stopperes (Telemeter) időmérés alapján a védősisak fejhallgatójába beközvetített hanggal. Az Akuszto-Optikai elven működő robbanástávolság mérő berendezés (Blast Distance Measure Equipment – BDME) megfelelő pontosságot biztosított. Ez a külső a parancsnoki kupola TKN figyelőműszerével párhuzamosított irányított mikrofonvevős megoldás (mint az amerikai Sziájés-CIA „magánbeszélgetés” c. nagysikerű Gene Hackman által alakított 1970’-es filmben). A kombinált óra stopperüzemmód beindításával egy szinkron generált hang másodperc jelzésként szólt a fejhallgatókban. A „Mic” nyomógomb benyomása után a mikrofon vevőkészségét egy narancssárga jelzőtabló világítása jelezte míg a hangvétel során a dörej nagyságától függően egyre sűrűbben villogott. Így biztosította ez az alrendszer a megfelelő lézerálcázást és az akkori nyugati csúcstechnikának számító lézerbesugárzás elleni ellentevékenység kiiktatását. A hang átlagos terjedési sebességének (330m/s) aktuális pontosításához felhasználták a ballisztikai Számítóegységbe (BDPU) bemenő levegőhőmérséklet, páratartalom, szélsebesség és szélirány adatokat. Egyébiránt biztosított volt a nagytávolságú közvetlen irányzású (pásztázott lőtávolságon felüli lőfeladatok során a belövés soráni a robbanópontok távolságának meghatározását alacsony láthatósági feltételek (NBIV, ÉEIV, ÉBIV) mellett  és az  optikai ill. lézer-távmérő alkalmazhatatlansága vagy az indokolt ritka alkalmazása esetén. Ez utóbbira az ellenség általi nehezebb detektálásra és az ellentevékenységük csökkentésére lehetett szükség.

A Páncélozott Harcjárművek (PHJ) – harckocsik- nagy és erős mágneses fémtömege nem teszi lehetővé a mágneses iránytúk - kompasszok és irányszögrendszerek alkalmazását, ezért a navigáció szempontjából a giroszkópikus (TNGS) és a tájolt (bemért) iránymeghatározása lehetséges egy adott tájolási pont vagy az északi irányokhoz (földrajzi-csillagászati, hálózati, mágneses)és a harcászati illetve tüzérlövészeti AlapIrány (AI – MD - DoF) viszonyítva. A navigációs (Track) és a tűzvezetési (DoF) alapirány meghatározása történhetett belső és külső tájolási (tüzérbemérő) módszerekkel alapvetően a páncéltest (a vezetőperiszkópba a MAM által utólagosan beleapplikált vertikál-kompenzátoros iránytartó-szál) és a parancsnoki torony (Commander’s Cupola) irányba forgatásával.

Renovated Display - Helyreállított Kijelzőműszer

Fontos újításként jelentkezett a HTI követelményrendszere és útmutatásai alapján, a TAI-in, hogy a Bonyolult Időjárási Viszonyok (BIV) és terepviszonyok közötti menet végrehajtást az akkori Szovjet repülőtechnikából átvett rádióiránytű (ARK-9-11) – Avtomaticseszkaya Radio Kompass  - ADF (Automatic Direction Finder) rádiónavigációs vevőberendezés is segítette. Természetesen a bonyolult Rádió Elektronikai (REL) -harc (REH) viszonyokat figyelembevéve. Mivel csak rövid és egyeztetett időben került bekapcsolásra az ismert helyen lévő adó az elektronikai zavarás elkerülése érdekében így a vevőt is korlátozott ideig használták melyet egy Pink színű feliratos fénytabló jelzett. Erős jel vétele esetén attól függően villogott valamint a vett morse jel azonosítási behallásra lett közvetítve a fejhallgatókhoz. Egyébként alkalmas volt a középhullámú rádióadások vételére is. Az NDB – Non Directional Beacon (Irányítatlan Körsugárzó Adókat - IKsA) illetően. A tűvel a normál és fordított JTI – Jármű TengelyIrányt (Bearing) valamint a M-F-H RP-et – Mágneses-Földrajzi-Hálózati RádióPelenget (Course) rávezetési irányszögeket lehetett tartani.  Ezen felül még egy Menetirány (Track) iránytartó „vályú” mutató is segítette az adóra történő rávezetést hasonlóan az akkori Szovjet repülőgépek / helikopterek UGR-4UK (Egyesített Irányszögkijelző Műszerhez (EISzKM) hasonlóan.

Élvonalbeli egyedülálló újszerűségként jelentkezett, hogy a fentieken kívül a harckocsi X-tengely irányú mozgásdinamikai jellemzőiről is tájékoztatást kap a parancsnok melyből az egyik legfontosabb a lövegstabilizátoros irányzáshoz szükséges maximált Vx sebesség és a hosszírányú (Z kereszttengely körüli) lengésamplitúdók és frekvenciák  (Sinus Longitudinal) kijelzése a varázsszemes miniatűr oszcilloszkóp által.

A TDI kijelző érdekessége, hogy ki lehetett választani az irányszög relatívokat. Vagyis az egyéni ergonómiai és térhelyzet viszonyokra szabottan ki választható volt, hogy a torony kijelző mutató mozogjon vagy álljon vagy a hk. alváz sziluett mozogjon vagy álljon. Itt hasonlóan kombinálták a mozgás és leolvasó-index viszonyokat mint a repülőgép műhorizontok esetében; a sziluett dőljön be vagy a háttér horizontvonal? – volt olyan megoldás, hogy 15-20 fokig a sziluett dőlt be mert ennek volt kedvezőbb a kiskitérésű érzékelése – majd a nagyobb szögeknél el kezdett a háttér horizontvonal bedőlni míg a sziluett szögtartó leolvasás mellett 30-40 foknál visszaállt alapra és csak a horizont vonal dőlt be tovább.

A kezelőpanelen külön fedett és biztosított nem világító feliratozott szerelőnyílások és csavaros fedelek kerültek kialakításra a szükséges beszabályozási munkák végrehajtásához. A panel szine, -valószínű- az akkori szovjet GoSzT szabványhoz illeszkedő haditechnikai „Oliv Drab” lett volna, de ez nem nagyon állt a magyarok rendelkezésére, így égetett AMOX „Geodéziai terepzöld” félfényes lakkozású mely biztosítja a kosz és kopásállóságot állóságot, valamint megfelelő leolvasási kontraszt hátteret biztosít a vajszínű / elefántcsont szinű skálákhoz és a gravírozott fehér valamint fluoreszcens-zöld és vörös feliratokhoz.

A vajszínű (ebony) skálák a szovjet páncélos-technikai és tengeralattjárós hagyományokat valamint a jó leolvashatóságot tekintve kerültek kialakításra. Ebben a technikai műfajban a fekete hátterű repülőgépműszer dizájn kevésbé hatékony. A kombinált megvilágítás esetén a beosztások és számok, mutatók sokkal jobban de kevésbé fárasztóan olvashatóak le mint a repülőgépműszerek esetén. A skálák kopásállósági és pontossági valamint megjelölési követelményei nem tették lehetővé az akkori műanyagok illetve színes zománcozott fémszámlapok alkalmazását. Így a valószínűleg akkor az India Köztársasággal fennálló jó ipari és kereskedelmi együttműködésünk hozadékaként ezek a vajszínű számlapok, az indai speciális gyárakban nyersen megmunkált elefántagyagyarból készült több rétegben. Utólagos finomításokkal fogtechnikai mikromaróval körosztógépen bemart osztásokkal és jelekkel. Míg a világító (fluoreszkáló) skálák műanyagba diffundált Luminofor-al és az öntés során kialakított bemélyedő skálázással készültek. A skálajelek kifestése utólag került felhordásra.

A kezelőszervek és kijelzők informatív megírásai fehér és Luminofor zöldben valamint egy két vészhelyzeti jelzés és felírás vörös színben került megfestésre, különböző méretben a fontosságnak és a rendelkezésre álló hely függvényében a párhuzamos két rétegben pantográf-gravírozott panelre. A feliratok a sivatagi (Desert Export Variant – DesExVar) miatt a könnyen elsajátítható és általánosan használt angol nyelven készültek. Egyes feliratok gravírozására nem maradt hely, így ezek felmatricázásra kerültek az egyes megvilágító izzók csavar fedeleire. A magyar nyelvű rövidíthetőség és a cirill korlátai miatt elvetésre kerültek az ilyen nyelvű feliratok. A kezelőpanel három rétegű konstrukció, felül egy homokfújt eloxált és festett nagykeménységű áttört - gravírozott 0,4mm vastagságú Alu-Titán ötvözetű lemez, alatta a nagytisztaságú és szilárdságú 7mm vastag Polykarbonát Plexivel mint résvilágító közeg, az alján pedig belül foncsorozott fényvisszaverő és merevített áttört Berillium-Bronz ötvözetű 2mm-es lemez. A feliratok a műszerskála megvilágítással és együttes résvilágítással biztosítja a jó leolvashatóságot, a repülőipari követelmények figyelembevételével.

Classic "WW Two U-Boat"basic illumination - Klasszikus II. VH-ús tengeralattjárós megvil.

A műszerek kezelőpanelje és skálái színösszeállítása és megvilágítása lehetővé tette a harckocsi küzdőtér változó fényviszonyai közötti pontos és állandó leolvasást. Az adaptív műszer-megvilágítási lehetőségek figyelembe veszik a kezelőszemélyzet (parancsnok, irányzó) ergonómiai szempontjait is. A  megvilágítás széleskörű variálhatósága; lámpaizzós és UV foszforeszkálós (UFO-lámpás) több UV „Banán”-izzós (mikrocsöves – COCOM list.) megvilágítása több színű (White:fehér, Red:vörös, Green:zöld) és beállítható fényerejű és információ kiemelést biztosít. Ez lehet külön és együttes alkalmazásban. Figyelembe lett véve az Infra eszközök alkalmazásakor megkívánt zöld fény de az akkori technikai színvonalon nem sikerült egyeztetni a zöld fény hullámhosszát az infra-optikák-kal. A vörös fény alapvetően ügyeleti fényként használatos a tengeralattjáró műszerekhez hasonlóan de a repülőgép-műszerfal megvilágítás szisztéma szerint a skálákat legjobban kiemelő megoldás a vakító és változóan-villogó éjszakai viszonyok között a szem adaptációs képességét figyelembe véve. A lágyabb zöld fény spektruma alapvetően a mozdony-kijelző műszerek spektrumát követi az MMG (Mechanikai MérőMűszerek Gyára és a Ganz-MÁVAG ajánlásai alapján. A megvilágító lámpaizzók fénye fehér, a színváltást egy elektromágneses fényszűrő-henger vertikális mozgató mechanizmus biztosítja.

A műszerskála megvilágítólámpa kicsavarható (pénzérmével) „Banán”-izzófoglalatok vájatos alátét és fény szigetelése is kettős lehet vagy fényzáró és átengedő műanyag  alátéttel, hogy látható legyen a világító üzemlépesség.  A visszajelző lámpák és kistablók fényereje (Lumen) a műszervilágítással együtt állítható, szükség esetné külön fényszűrővel felszerelhetőek. A fények kiszóródása lehetővé teszi a torony kezelőszerveinek könnyebb megtalálhatóságát a gyenge megvilágítási viszonyok között is. Ezen felül a vészhelyzeti (áramkimaradás esetén) szükség-megvilágítás illetve energiatárolós kijelzés is biztosított az akkori igen korszerű, drága COCOM-listás „Luminofor” világító jelzésfestés által. A hagyományos „világító foszforos” Cink-szulfidos megvilágítás precíziósan nehézkes felhordása és a nagy Gamma és Béta háttérsugárzás miatt az egészségügyi – sugárbiológiai veszélyessége miatt került mellőzésre. – Külső spotlámpás (repülőgép térképolvasó lámpa) és UFO lámpa kiegészítő megvilágítás is felszerelésre került a munkahelyekre. A skálamegvilágítás variálásával, pl.; vörös és UV fény együttes alkalmazásával jól lehetett szelektivizálni a fontosabb kijelzett adatokat. Míg a csak tisztán UV megvilágítás alkalmazásával csak a legszükségesebb skálák és kijelzések kerültek kiemelésre a minimális leolvasás-pontossági megjelölésekkel.

Caution Red & Ultraviolet (UV) illumination mix light -Ügyeleti Vörösfény és Ultraibolya

A különböző ellenőrző (Teszt) kapcsolók biztosították a rendszer és a kijelzők gyors megbízható ellenőrzését. A kapcsolók és beállító gombok szintén az ergonómiai szabályoknak (az akkori amerikai; Woodson and Connover: „Ember - Gép - Üzem” ergonómiai szakkönyv, Műszaki Könyvkiadó 1980. NASA – Air Force, - NAVY, - ARMY és ASA szabványok)  alapján kerültek kialakításra. A Bárány-Mitnyán féle „Mechanikai Műszerek” szakkönyv Müszaki könyvkiadó 1972.) alapján levezett szerkezeti vizsgálatok során megállapított konstrukciós megoldások lekövetése során megállapítható volt sok akkori újszerű Know-How és Hi-Tech alkalmazása.

A jó láthatóság miatti nagy üvegfelületek miatt gondoltak a monochromatikus – plánparalell antireflexiós-polárszűrős UV elleni bevonattal készült csiszolt félmatt kvarckristály 4mm vastag üvegezetek védelméről is nagyszilárdságú de könnyű Wolfram-Acél (Tungsten) ötvözetből a MAM –  budapesti Kalibergyárában készült leszerelhető védőráccsal. Oldható bekötésük külön a műszerházban lévő nagyszilárdságú merevítőkhöz történt. A részbeni leolvashatóságot nehezítő megoldásra mindenképpen szükség van mert a szűk térben főleg a bemálházás során nagy a sérülés veszélye és egy egyszerűnek tűnő üvegrepedés és törés nagy károkat okozhat az igen drágán és bonyolultan javítható műszerben. A műszer üzemképtelensége meg a harckocsi harcképességének csökkenéséhez vezet. Ezek mellett tartalék kijelzőként megmaradt a hagyományos az oldalirányzógépen gyárilag (Morozov, Uralmas, Putyilov) meglévő toronykoszorú szögkijelző műszer már csak a kiképzés és műszerkontroll miatt és az alapadat-átvitel dublírozás miatt is. A kapcsolók is kaptak a véletlen bemozdítás elleni tapintásérzékelő kinesztézikus reteszkorlátokat.

A hőállóságra és párakizárásra tekintettel nagy figyelmet fordítottak az anyagminőségre a hőtágulási tényezők és az oxidációs folyamatok kizárását illetően. Nagy mennyiségben kerültek felhasználásra krómozott és eloxált valamint kadmiumozott és invár-acél alkatrészek. A berendezéseken találhatóak párátlanító hőbefúvó-kiszárító csavarnyilások, valamint cserélhető Szilikagél-kristály páramentesítő kapszulák is. Széleskörűen alkalmazták a különböző szilikongumi és lágyfém –ón- tömítéseket míg a kapcsolóknál és forgatógomboknál a szilikonos húzózsír és gumi érintésvédelmi tömítéseket, mellyel egyben biztosították a finom és karakteres beállító-mozgatást is. Egyéb helyeken a szintetikus gumi-szalag és alak-tömítések biztosítják a hatékony szigetelést. A panelrögzítő süllyesztett csillagcsavarok is szilikongumi tömítéssel ellátottak.

TAI "Evergreen" illumination mode - szemnyugtató zöldfényű megvilágítási mód

Az áramellátás igen sokrétű a funkciókat illetően, 24V egyenáram (DC – Direct Current) mely jöhet a harckocsi akkumulátorától vagy a generátoráról az akkori igen korszerűnek számító tirisztoros feszültségszabályozón keresztül. Egy amplidin 27V DC-t generál és trafón keresztül 7,5V és 12V egyenárammal működnek a megvilágítások és egyes villanymotorok, míg az UV csöves megvilágítás léptetőmorok 12V AC giroszkópikus rendszer a PT-500C (repülőgép EMO-ós áramátalakító)  36V 3 fázis 400Hz AC működik, míg a műszerskála kijelzők és mutatók a PO-750 (repülőgép EMO) áramátalíkító (Inverter) által biztosított 115V 2 fázis 400Hz AC (váltóáram – Alternate Current) biztosított. Lehetséges de nem biztos, hogy 12V egyen és váltóáram is táplálta a rendszert elsősorban a skála és mutatómozgató szervomotorok vonatkozásában. A fontosabb áramköri egységeket helyi könnyen cserélhető Szovjet – barna-Bakelit tokos 1, 3, 5 A-es „Pitmann” üvegbiztosítékok védik a túláramtól. Természetesen az akkori érintésvédelmi saabványoknak megfelelő kapcsolók és szabályozó elemek kerültek beépítésre.

Circuit schema of MBT directional system - áramköri - táplálási séma

Az áramellátási és jelfogó érintkezők (nyelves és fésűs) nagyszilárdságú és a kiváló vezetőképességgel rendelkező 14 karátos aranyból és Platinából készültek. Az ipari ezüst sodrott vezetékek szigetelése kettős volt., míg a jelközvetítő vezetékek fémhálós árnyékolást is kaptak. A kor színvonalának megfelelő nyomtatott áramköri elemek találhatók benne, melyek egy része gyantába beöntött.

A kiálló differenciált kinesztézikus kialakítású és szinű kezelő kapcsolók „Tumbler”-billenő  és nyomó-húzógombos és forgató rendszerűek mely utóbbiak egy része mechanikus, míg az órabeállító gomb multifunkciós.

A műszerszámlapok nagysága és a harckocsi vibrációja és rázkódása kihívás elé állíthatta a tervezőket és a gyártókat, mivel a mutatók szilárdsága és inklinációja (lehajlás) nehezen megoldható a nagy sugár miatt. Ezért valószínűsíthetően az anyagvizsgálataim alapján speciális Alu-titán és Rhodium- Vanadium ötvözetekből készültek Tantál feszítő-mikroszál 0,25mm lekonyulás-elleni merevítést használtak. Hasonlóan a függőhidak merevítéséhez. A nagymutató egy része függőleges króm-tükrös lapkát is kapott a leolvasási parallaxis hiba kiküszöbölése miatt.

A műszerházak Alu-Titán ötvözetű rekeszes és külső – belső merevítő bordákkal ellátott kokillaöntvény utólagos gépi és szikra-forgácsoló precíziós megmunkálással. Falvastagsága 5-8mm-ig terjedő. A feketére eloxált felület külsőleg homokfűvott és világos szürke nagyszilárdságú mikro „Kalapács”-lakk (akkori Budalakk Művek) bevonattal ellátott. A ventilátor beszívó nyílása hátul – alul található egy többrétegű mikrofuratos rácsrendszer formájában ami egyben levegő szűrő funkciókat is betöltött. A fedőlapcsavarok beöntött viasszal vannak védve a beszivárgás valamint az illetéktelen szerelés végett és egy „Specpinky” viaszplomba szelence is biztosítja a fedőlap leszerelésének garanciális megjelöltségi állapotát. A „dokkoló” csavarok ólomplombás biztosító dróthuzallal „műszaki-cérna” kerültek biztosításra.

Beépítési Méreteik; TDI: sz.:27x m.:27cm – x h.:32cm és TAI: sz.:26 x m.:27cm – x h.:30cm
Beépítési Tömegeik: TDI: 8kg., TAI: 7,5kg.
Csomagolása: bordázott légmentesen záró amortizátoros fémláda, vákumfóliában konzervált
Szaga: műszeripari, minimális kenőanyag illattal.
Fejlesztés: 1967-től - 1969-ig,  Gyártás: 1969-től  – 1973-ig  Export: 1970-től – 1974-ig.
Egy műszer átlagos gyártási ideje: 30-40 nap.
Gyártott példányszám/fajta: kb.: 30-40 db. ( 1 hk. ho. - 3 hk. e. – 9 hk. z. – 27 hk. szd.) és 4-6 folyami aknamentesítő naszád.
Akkori átlagára: TDI és TAI darabonként: 400.000 – 500.000,-Ft. (20 db. Wartburg gépkocsi)

A belső szerkezet alapvetően óraműves elemeket tartalmazó elektromechanikus szerkezet. A mechanikus forgórészek csapágyazása a Debrecen-i GÖCs Művek által kifejlesztett és gyártott mini és mikro-görgőscsapágyak és a MOM által gyártott Achát és Zafír tűcsapágyak beépítésével lett kivitelezve. A TAI-ban benne lévő óraszerkezetet amit a MAM Dunaújvárosi Ébresztőógyártó gyáregysége gyártott, kimagaslóan újszerű megoldásokkal konstruálták meg. Mechanikus 2 szabadságfokú turbillonos kiegyenlítő lengőkerekes szerkezet, 18 rubinkristály csapágyazással és 4 napos járástartalékkal rendelkezett. 20 C0 –on 4 nap alatt + - 2,5 perc eltéréssel működő többfunkciós óra melynek mindössze két kezelőszerve húzó-nyomó-forgató recés gombja volt. A mutató kihajtások multikoaxiális rendszerűek többszörös sikló és golyóscsapágyazással. A digitális forgódobos számlálókat a MAM Mátészalkai Vízóragyártó gyáregysége szállította, melyek meghajtó fogazása önkenős fémből („spec-spricc” ónbevonatú Réz) volt, és nem műanyag vagy a Matchbox-tól importált Spiáter. Digitális kijelzőnek az akkoriban divatos „Nixie”-csöves számkijelzők nem jöhettek számításba a nagy méretük és a durva alkalmazási körülmények miatt.

A mechanikus áttételek nagyszilárdságú („HSS”) rozsdamentes acélból készültek, nagyon finom megmunkálással (valószínű mikronos és százados pontosságú dörzsárazással, szuperfineseléssel és hónolással). Az áttételek széleskörűen alkalmazott ferdefogazású homlogfogaskerék és csigaáttételeket alkalmaztak.  A beállító áttételek egy része mikrokardánokkal lett megoldva. A különböző kötőelemek rögzítéséhez széleskörűen használtak amerikai LOCTITE kétkomponensű nagyszilárdságú ragasztót. A forgó szögskálák és szögmutatók a KFKIM által gyártott váltóáramú 3 fázisú léptető villanymotorokkal PIKO-N szervomotorokkal történt 20’-30’ szögperces pontossággal és max. 200/sec szögsebeséggel mindkét irányba. Hiba esetén egy spirálrúgós kiegyenlítő mechanizmus állította „Hiba!” jelzési állásba. A mutatók lengéscsillapítása spirálrúgós és légcellás kivitelben történt mely utóbbiba az indikátorokba beépített egy miniatür centrifugál légkompresszor biztosította az üzem alatti túlnyomást. Kenésük a gyárilag felhordott speciális „Transmission” szilikonzsírral került megoldásra.

A magasfokú alkatrészsűrűség ugyan nagymértékben megnehezítette a javítást de lehetőséget biztosított a szerelést végzők hőháztartásának melegen tartásához és a műszerészek szakmai fejlődéséhez.  A zsúfoltság ezekben az időkben nem volt már probléma, ugyanis  hasonlóan az 1930-as években a GAMMA Művek légvédelmi lőelemképzője ennél jóval magasabb bonyolultsági fokon készült és kiválóan működött.

A többi blokk is feltárás alatt van úgy mint a: Táplálás blokk SSU (System Supply Unit – Pitanyie), valamint a navigációs és ballisztikai számítóegység egyes kijelzői és alkatrészei így a TNA-4 „Szaratov” Helymeghatározó Navigációs Blokk a szovjet gyártmányú harcjárművekbegyártott és rendszeresített kerül bele. - Ezen egységnél már érzékelhető, hogy nem volt elég ideje és anyagi lehetősége minden elem kifejlesztésére, így többet átvettek a repülő és egyéb műszeriparból. a harckocsigyártó beépíthetőség engedélyezése érdekében a magyar katonai raktárkészletekből és az akkori KGST (kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) és VSz (Varsó Szerződés) szerződéseknek megfelelően Szovjet és NDK (Német Demokratikus Köztársaság)  relációból kerültek beszerzésre. A Táplálás blokkban (Supply – Pitanyie) kapott helyet a szovjet gyártmányú miniatűr ESzV-3 ledolgozás mérő elektronikus számláló óra. A neve Elktronnöj Szcsotcsik Vremenyi ЭСВ-3 - Electromechanical Counter ESV-2 CPU time. 400Hz-ről, 115V-l működik és hiszterézises motor hajtja a mechanikáját, melyben rubin tűcsapágyakon forognak a fogaskerekek és 3 skálája van és csak akkor számlál, amikor a rákapcsolt szerkezet áram alatt van. A mérő max 2700 óráig mér , a mérés X 100 Óra ( százszoros). A berendezések (Rendszer) középjavításig terjedő üzemideje 2.500 óra.

A szerkezetek az akkori Varsói Szerződés szabványnak megfelelő -40 - +50 0C,  98% relatív páratartalmú 35 C0-kos levegő-környezeti.tartományban működtek pontosan. A szerkezetek külön a táplálás blokkról kapcsolható 24V-os elektromos fűtéssel voltak ellátva, mely egy bimetáll lágyfémes (Lantán) hőkapcsoló szerkezettel tartotta a szükséges 20 +- 5 C0 hőmérséklet tartományban. Hűtőrendszere saabvány ventillátoros és elektronikai hűtőbordás volt a sivatagi export változat ellenére. - A tűzállóságra nem helyezhettek akkora hangsúlyt mivel az a méret megnövekedését okozta volna a teljesen fém kezelőszervek és a festetlen fémfelületek alkalmazása miatt. Így a kezelőszervek többsége nagyszilárdságú műanyagok (Polyamid, Polycarbonát, Polysztirol, PVC – Polivinyl Clorid, Bakelit) felhasználásával készült.

A kijelző blokkok külön rezgés-rázkódás elleni gumi-amortizátoros felfüggesztéssel és „Béka”-záras gyorscsatlakozóval ellátott felfüggesztő dobozokban kerültek elhelyezésre. Mivel a dőlési adatok vonatkozásában is külső adókból közölték az elektronikus jeleket, nem kellett feltétlenül függőlegesen és derékszögűen beépíteni a műszereket, így igazodhatott a harckocsi küzdőterében szabadon maradt szűkös helyekhez és a kezelő ideális leolvasási fókusztávolságához és látószögéhez. A könnyű kiszerelhetőség és a megbízható elektromos érintkezés érdekében többtüskés SL csatlakozókat alkalmaztak. Bowden bekötés nem volt rajta. A befoglaló keret-doboz rendelkezik egy masszív fém-fedőlappal az illetéktelen látogatók és a málházási sérülések ellen. Ez TUTO lakattal lezárható volt, melynek antimagnetikus kulcsát valószínűleg a szd. pk. magánál tartott. A zsanérok és rögzítőszemek a vészhelyzetetekre is gondolva US-acélból (Újpesti Serbli) készültek. A boksz állapotában felhasználható könyvek, dokumentációk és térképek vagy akár konzervek tárolására is. Az aljában jegyzettömb tartó került kialakításra.

A befoglaló dokkoló boksz-okra még külön fekete gumi árnyékoló ernyő és gumi homloktámasz is felszerelhető volt. A TDI műszer dobozán külön adapter található a Nóniusz leolvasását megkönnyítendő lehajtható és állítható MAM-Esztergomi Szemüveglencse Gyártó Gyáregység - OFOTÉRT – gyártmányú 3x-ros „Bikonvex” multilayer szűrő- bevonatos kis szférikus abberációval bíró nagyító Lupe-hoz elősegítve a 00-02 vonásos (62-50 / 3600) pontosságú tájolóirány leolvasását.

A TASzT – készlete külön dobozban került kiszerelésre. A zászlóalj fegyverzeti javító gépkocsiban került berendezésre a MAM által gyártott ellenőrző rendszere (CIS).

T-55, T-62 theoretical arrange - feltételezett elhelyezés

A torony-kijelzőrendszer (TIS) több blokkban történő elhelyezése, a harckocsi  belső terének szűkössége és a meghibásodás eseténi részleges funkció átvétel miatt van szükség. Míg a T-55AM esetén mivel a parancsnok és irányzó is bal oldalon ül „tandem” elrendezésben a kijelzőket kölcsönösen kisebb nyakfordításokkal látva, addig a T-72-ben külön oldalakon, irányzó bal oldalt helyezkednek el, ahol már a harc közbeni kölcsönös láthatóság nem biztosított. A javítási blokkcserék és hozzáférhetőség miatt is jobb a diverzifikált (szétosztott) megoldás. A korszerű műszerek mellett tartalékként és a kiképzést segítendő megmaradtak a hagyományos beépített ilyen jellegű múszerblokkok is –sajnos ezzel az amúgy is zsúfolt állapotokat erősítve. De mivel ez a műszerrendszer egy minőségi export-kiegészítés a magyar gyárak (MAM és Kurrusz harcjármű cégeknek) által, mindenképpen meg kellet hagyni a régieket, annál inkább is mivel azok megbontása és kiszerelése nagyobb és drágább átalakítási munkálatokat tett volna szükségessé, s nem utolsósorban a Szovjet garancia megszünhetett volna.

T-55 placement in turret - a műszerek elhelyezése a torony küzdőtérben

Érdekességként megemlítendő, hogy pár TDI és TAI export példány duplikált beépítésre került a volt Jugoszláv Shipyard Brodotehnika-Beograd vállalat által -Francia  liszenszből- gyártott Honvéd Folyami Flottilla MS-25 „Nestin” folyami aknamentesítő naszád (RMSB) két AM-32 parancsnoki hídjára is a két 25mm-es az első 4-es és a hátsó 2-es „Oerlikon-Contraves” első és hátsó gépágyú lövegplatform helyzetkijelzéséhez. A TAI mélységmérőjét és bólintás indikátorát át kellett alakítani hajózási funkciókra. Tervezték még beépítésre a TDI-t szovjet gyártmányú torpedónaszádok parancsnoki hídjára valamint a Tupoljev Tu-95 hadászati bombázó és felderítő repülőgépek fegyverrendszer kezelőpultba beépítésre is.

above: NEW! MedRes! Minolovac MS-25 "Nestin" Brodotechnika Beograd - Serbian Recni Flot

above: NEWNoHigher! Hungarian 'Gamma-Tech' BNS-94 FM NBC Neutron radiation  alert system for MS-25 1990's
AM32 MS-25: http://szextant.blogspot.hu/2014/12/144-recni-minolovci-klase-ms-25-nestin.html
aboveNEWNoHigher! Juci'bacsi's design of Our family boat 2nd instrument box from 1972. It's destination place was My slalom canoe "Nedves-Wet" S70 FREE!
MS-25 "Nestin" Minesweeper boat HuDF River Force:   http://szextant.blogspot.hu/2014/12/145-recni-minolovci-klase-ms-25-nestin.html
Tisztelt olvasó !

Először is szeretnék elnézést kérni Önöktől a hosszú és „újszerű” irásomért.

Ez a „Mese-munkamű” elsősorban azért került megalkotásra, mert mint nyugállományú magyar MN és MH (HDF) honvédtiszt és egykori MOM (Magyar Optikai Művek – Budapest 42. sz. hadiüzem) volt 5. Geodéziai Műszer osztály egykori (1969 – 1973) Bp. Csörsz u. optimechanikai műszerészeként(„szakma ifjú mestere” cím birtokosa,)  tisztelgő emléket szeretnék állítani a volt és a rendszerváltáskor szinte elsőként lerombolt gyáramnak.

Sokaknak nagy bánata volt és még ma is az Európa és talán a világ akkori egyik legfejlettebb műszeripari fellegvárának és az szakemberi erőforrások elkótyavetyélése. Méltán félően tisztelte a többi műszeripari óriás (a német, Carl-Zeiss, Askania-Gigas, Goerz – Berlin, Leitz-Wetzlar,az NDK  Jena-Zeiss valamint a svájci Wild és Kern) a MOM gyártmányait és újításai akinek világszerte szerviz-bázisok és kirendeltségek hirdették export orientáltságát és minőségi piaci sikereit. Nem beszélve, hogy a volt Szovjet hadsereg mi minden újszerű MOM-os konstrukcióra rátette a kezét.

Sajnos ezen felül több sikeres (most csak budapestiek) magyar gyár és üzem jutott erre a sorsra; MMG (Mechanikai Mérőműszerek gyára), Videoton, Mech-Labor, Láng, Ganz-MÁVAG, MEDICOR, Danuvia, Vörös Csillag Traktorgyár, Csepel Művek, Ikarusz csak hogy a legnagyobbakat említse.

Remélhetően kedvet csinálok még a megmaradt nagymúltú műszeriparban érdekelt vállalkozásnak – gyárnak (Gamma, Respirátor, Rába, HM Currus, HM ArmCom ZRt-ék), hogy újból felkarolja a magyar önálló a civil mint a hadiipari  műszergyártást és fejlesztést úgy a jó irányba fejlődő jövőnk minőségi zálogát.

Mint volt, képzett Rakéta és Tábori tiszt ütegparancsnokként és szállítóhelikopter (Mi-8/17) vezetőként – megfigyelőként és felderítő valamint hadműveleti és kiképzési osztályvezetőként igen tisztelem a harckocsikat és önjáró tüzérségi lövegeket mint az egyik legkomplexebb és leghatékonyabb technikai eszközöket melyek a mindenkori tudomány és technika legújabb vívmányait keltették –időnként halálos- életre.

Erősíteni a páncélos és tüzérszakma dicsőségét és a jelenlegi aktív állomány büszkeségének továbbéltetése és a katonai – haditechnikai pálya iránt érdeklődő fiatalok motiválása,  és a műszaki szaknyelv ismeretének erősítése. A kreatív gondolkodásra történő késztetés mint a sikeres jövő zálogának kulcsa.

Hirdetni a külföldi olvasók és weblaplátogatók felé a magyar elme és szellemi kapacitás fennmaradását és az önálló magyar hadiipar újraélesztésének szükségességét.

Ezenfelül mint a MATASz-VeMSz -  „PanzerBall” Haditechnikai Diákszakkör  kigondolója szükségét érzem az erre affinitást érző fiatal korosztály alkotói motiválását, valamint a hamarosan meghirdetésre kerülő haditechnikai újító pályázathoz a lelkesedés alapjainak biztosítását. Elkerülni a Magyar Honvédség azon rossz PR szokását, hogy a népszerűsítés és toborzás érdekében leegyszerűsíti a hadsereget és a haditechnikát.

Bizonyítani a MAVISz (Magyar VédelemIpari szövetség)-nak a nyugállományúak egy kis részének elkötelezettségét a korszerűsítés és a magyar ipari hagyományok újraélesztése tekintetében.

Mint Egyéni Vállalkozó Grafikusnak és Műszerészmesternek egy Hobby szintű Retromániás gondolatom továbbfűzéseként, sikerült magamat egy komoly grafikai kihívás elé állítani a számítógépes munka területén, ami kimagasló élvezetet és szellemi karbantartást tesz számomra lehetővé, nem utolsósorban a még frissülő szellemi kapacitásaimra és kreativitásomra is felhívja a figyelmet. Mint a dizájntervezést is kedvelő műszaki szakember ebben a kivitelezési forma és színvilágban láttam meg a kedvtelő kihívást.

Az alap elképzelés- dizájngyakorlat- kibontakozása után a szinte a korabeli Sci-Fi-be illó bonyolultság lett a lényeg. Valójában ez egy kreatív demonstrációs(reklám)  munkám.
Mind ez a villám-gondolat megszületésétől idáig mint egy 1,5 hónap alatt készült el az egyéb sűrű teendőim (grafikai megrendelések, MATASz ügyintézések, stb-ik) mellett.

A TDI és TAI csak a Photoshop kínálta szerszámokkal készült mindenfajta „hozott” kép beillesztése nélkül mig a Supply Block és a többi már részlegesen  a nagy PC gyűjteményi képelemeim  beillesztésével fog készülni az érdekesség és sokszínűség fokozása miatt.

Persze mindez egy grafikai kísérletből (számlap és megvilágítása II. VH-s tengeralattjáró műszerek alapján) fajult el idáig, hogy  egy hónap alatt ilyen nagyon bonyolult „Retro Sci-Fi” lett belőle. Ez a poén benne!
A szabadidőmben és más tevékenységek és zavarviszonyok mellett (csekkek, nő, kandúrmacska az egéren, egyesületi munka és maszek). Tehát hibákkal és módosítható megoldásokkal és kiegészítő grafikák hiányával, mint kedvtelésre tessék tekinteni. Ennek a művész-munkának alapvetően demonstrációs és reklám célja van.

Természetesen ennek az írásnak hamarosan elkészül a rövidített angol nyelvű fordítása is az időm és tudásom függvényben. - Az olvasói sikere, visszajelzések és vita – fórum, hozzászólás generálás valamint a rendelkezésemre álló idő alapján hozzálátok majd a többi a Blokksémában jelzett részegység megalkotásához is. Persze ezzel a bejegyzéssel szeretnék kedvet csinálni egy jövőbeni ifjúsági haditechnikai pályázatban való részvételhez.

A munkám és alkotásom kapcsán külön köszönetemet fejezem ki MATASz tagtársam Töf. és PanzerBall főoktató - valamint harckocsi-ügyi tanácsadó – szaklektoromnak Paul”Tanky”Zsolt nyá. pc. őrgy-nak (volt Rétság MH 31. Hunyadi János  harckocsi e. (gl.dd.) hk. szd. pk-nak) aki páncélos szaktudásával és lelkesedésével hasznos javaslatokat adott a mű-műmhöz.

Természetesen feladatot is szabott egy általa elképzelt és követelményeket valamint kivitelezést ismertetendő harckocsizó – páncélos karóra megalkotásához is. De jó lenne ha működne a magyar Óraipar!


Elnézést kérve a rafinált mű-felvezetésért, és az egyes „séróból írt” hibákért.
Maradva az olvasók és haditechnika-kedvelők felé tisztelettel és megbecsüléssel;

Veszprém – Magyarország, 2013. március 10-én

                                                                           Juhász „Juci’bá” János nyá. rep. alez.                                                                                        MOMnevelt EV Grafikus és Műszerész


                                                          „Air Art Grafika” studio
Tank’s Turret Retro Indicators (TDI-72, TAI-72)

TAI's combined illumination mode: "WW-II. U-Boat light" white & UV light

Nowadays I have got two old tank’s retro instruments in my military technician collection. By the way theese museal retro retrospective indicators were well used condition, but to similar fort they age a like enugh good. These indicators were built at the Hungarian MAM firma (Hungarian Arsenal Factory) number of „42nd” military factory who was exporteaur to the desert country in early 1970’s. Theese are developed and builed for T-55AM and T-72A Russian made tanks (MBT –Main Battle Tank) and in developing status protype 2S1 „Gvozdhika” self propelled armor artillery 122mm gun-howitzer (SPH). This time the MAN firma as an other one best succesfully insrument devices firma who is was making the different opticals, geodesy (theodolites, nivellers, gyros and military optics (coincident and stereo rangefinders, sights for APC, binoculars, compasses, ect.) and laboratory and computers’ pheripherical devices.

Theese tank indicators representatíve the later 1960’s and early 1970’s of industrial technics stage as a electromechanical – analogue devices. May be these two instrument belong to the Tank’s complett „computerized” system.

The indicators were laying very rough circumtenses in the somewhere abandoned israeli desert armoury museum and before the Bekaa’s walley and Sinai’s peninsula combat fighting. Likely lot of battles survived T-55AM and T-72A tank’s condition to similar the gauges’s basic functions were working, even Tungsram illuminating light elements and switches have functioned.

The TDI-72 – Turret Direction Indicator and TAI-72  - Tank Attitude Indicator, indicated the three indenpendent directional structure; hull (route navigation), turret (fire control) and commander’s cupola (target recon) each other mutual angle correlation. These indicators built in only tank companies commander’s fighting vehicles due very rich cost. The battalion comanders’ FV not has any space in fighting compartment for devices dua the lot of commander communication system (HF, VHF radios). Then instruments’ number of pieces  limited the professional of technologies and combattant aplication, last but not least the high price, then was 6.000, - 8.000,$ / pieces. Since High-Tech need to available the COCOM list instrument parts. The technical level compound to aeronautical technology.

I’m an a self employed enthusiastic mechaniker master and old military technics restorer, with some monthly hard works reconstructioned theese very valuable and fine technical masterpieces. My additional task the other components, Suplly unit, Navigation Unit, Ballistic Processing Unit restoration by found documents, and will be installation int to the old museal T-55AM or T-72 tank.

By the way the analogue indication system is some knowing that digital indication system of nowadays tank’s and SP gun’s system. But the analogue displaying most congested than digital informations distributing. The instrument with te input sensors has got suitable accuracy correlate the present indicators. Int he battle enviroment not necessary  for decimal ponts precision data, adequate the 00-02 mils horizontal and gun elevation value.

The Direction Indication system (DIS) was capable day and night navigation and fire control  as a direct and non direct firing methods. The TDI-72 was one pointer show the direction mils opposite the original two needles Turret Direction gauge  This acuracy reach by the angle with "Vernier" scale )"nonius").
The control was available with the original gauge and the turret ring degree (mils – Warsaw pact full circle = ~ marked 6000 mils marker –precise=6250 mils). The TDI’s has got a Commander’s Cupola directional ring in side but was a little angle due 1 meter distance of different between the Cmdr. Cup. and Turret  geometry centre. This different eliminate the correction angle rood. Indicating the failure of Gun Stabilization System (GSS) and the Moving Target Traverse Advance Indicator (MTTAI) from Commander Cupola (TKN-1, 2) cmdr’s sight with coincidencial rangefinder’s distance data input to the reticle of Gunner’s Sight (GS) by the MAM’s optical installation. The equipment automaticaly computing for the angles by the need for situation angle formulas.

            The marking of target usually was used by the clock’s dial-numbers ont he TDI and TAI HSI (Horizontal Situation Indicator). The TAI’s mechanical clock was counting the time (UTC, LT, ZT) and Stopper. The TAI indicated not only the Horizontal Situation „Y”-axis; Turret statue, Driver’s Gyroscopic Direction, but Vertical Situation and even Water Crossing depth. The Vertical Situation consist of, „Z”-axis: - Hull Pitch Angle (HPA), and – Gun Elevation Angle (GEA) and peak (muzzle) of gun abowe surface Height meters, as well as Roll Angle. The TAI was fluently giving information about the driver heading and hull velocity and past route distance. Indicated the Hull Moving Direction, „Forward” and „Backward” by the driver’s gearbox lever stage.

TAI's Aviation cockpit  illumination mode with onli UltraViolet (Ultraibolya) light

         below: NEW! Airboss "Mach" 6 power gauge wrist watch in night illuminating by Luminova

Very interesting retrospective Know-How was the Acustic-Optical Rangefinder System -same as CIA Gene Hackman Hollywood movie, -for the gun firing and shell’s impact point (Blast Distance Measure Equipment – BDME) in Coy./ Bty. Cmdr’s Cupola  The system consist of an covered high sensitive directional michrophone parallel with cmdr’s sight (TKN). After the „Mic” button push the signal lamp indicated the usable status and gun flash start the TAI stopper after voice heard (synchronized generating) in helmet’s phone Stopper stopped after read the distance value in meters about TAI’s clock ring’s „Telemeter” scale. The michrophone’s „Ready” signal by orange coloured light panel it was flashing depend the noise power. The average noise speed (330 m/sec) data accuracy was support by the inputing Air temperature and humidity and Wind speed and azimuth  to the Ballistic Data Processing Unit (BDPU). This way by the targeting method was secured long distance direct fire control at day ann night and low visibility (fog, rain) conditions. However the fighting tank’s camouflage, because possibility become the detctable laser rangefinder often using and enemy’s counter action.

            The Armored Fighting Vehicles (AFVs) –tanks’ big and strong magnetic field not take available the magnetic compass-system and arty. theodilite using for the MD, DoF, Track directions. This for used the driver’s and Turret Navigation Gyroscopic System (TNGS) and outer Artillery Optical Bussol Orient methods wit the cmdr’s cupola rotating. The hull navigation’s orienting was securing by the driver’s the MAM’s applicationed vertical compensating Track directional marklined prism.

The important developing was the basic of the HDF’s Hungarian Military Technic Institute (HTI) new requirement and advice, that in problematic weather condition, for example, low visibility and dark night the succesfull surface navigation. This problem solutioned by the former Soviet avionics equipment ARK-9 – Avtomaticseszkaya Radio Kompass (ADF – Automatic Directional Finder) was taking possibility to maintain for the Tracking angle and route between bad visibility condition by the Bearing „pink” pin of Course of NDB (Non Directional Beacon). This eguipment more available receiving the HF voice transmiss and Morse signals. The received’s working status was signaled an a pink color lightening tablo it was often flashing if receiving the strong Morse signal. But in the Radio Yamming conditions the using was very shortly.

            Spearheader unique innovation was, that about the tank’s „X”-axis moving-dinamic features has got the information the commander. Otherwise mainly information was the maximal Vx speed for gunstabilizer sight and longitudinal („Z”-axis) swing amplitude and frequency (sin. long.) indicating by the miniaturized „Magic eye” oscilloscope.

TAI's Caution RedLight illumination mode

            Otherwise interesting solution of the TDI, that the changeable directional’s reading relatives. Even for the individual ergonomic and horizontal situation correlating was able to move the backround degree ring or reading index – pointer same as the aircraft’s artifical horizon (VSI – Vertical Situation Indicator) basic system types. Then acf’s shilouette moving or line of horizon.

            The handling panel has got some covered and not illuminating adjusment aperture for the adjusting works. The panel’s colour wasn’t Soviet Military Standart (GoSzT) „Russian Olive Drab” because the Hungarian trade not spare this paint category. There for the MAM covered by the trading conventional geodesy „field green”color, as  „AMOX” burned paint was using. This pigment very good resistance again dirt and  abrasion and has very good contrast for the reading. This color has comfortable backround for the ebony colored indicators dials and engraved white and fluorescent illuminating (white, red, green, UV) lettering.

            The ebony coloured dials are guarding for the Soviet traditions of armoury and submarines and they have good reading attributions. In this armor technics environment this technician solition better than the black backround dial of avionics gauge style. Int he combination illuminating status the marker lines and alfa-numeric and needles better sensiting about theese than avionics gauges. The dials requrements anti abrasion and precision didn’t take reality application at that time (early 19701s) used plastic materials and colour enameled metal dials. Then the good foreign trade contact with India Republic’s yield was that elephant’s tusk (ebony) with multilayer raw machinig made the basic dials. In hungary the imported natural dials flat made follow-up finishing and bite and embedded marker normal and Luminofor (COCOM List) paint works.

            The handling controls and signals – indicators lettering, white and fluorescent LUMINOFOR painted and some emergency marker and letters red color painted a like different sizes, depend on available space of panel surface. The bite pantograph technology maked on two paralell layers. The Desert Export’s Variant – DesExVar, necessary to the English labels using. Instead the narrow space engraviring the labels’ outfitting by decals. The Hungarian and Cyrillic letters available would had been too difficult and opposite the arabian standart foreign language was the „international” english. The panel’s surface three layers construction; on top, eloxating and AMOX painted metal (Aluminium – Titan composit) plate thick 0,4mm, under plexy (Polycarbonate) as a slot – illuminating medium thick 7mm, after following below the big strength inwrought amalgamated cover metal (Berilium – Bronse alloy) with light reflection and rigid function. The engraved letters’ readability with common and slot illuminate was very good, which befitted to the avionics requirements.

            The controls panel’s plate and dials to facilitate the accurate and fluently readabilty in changed light tank’s fighting compartment enviroment. This adaptive light system took into consideration to crew’s point of view of military ergonomical. The combination adjustable illuminating; lamps: white, red, green colors and UV (fluorescent UFO „Banana” lamps -COCOM) secured the highlight information. The „infrared green” color not similar the nowadays IR green, but then didn’t compare the IR frequency and color’s hue. The red light similar to the U-Boot duty or emergency and aircraft’s dashboard light. This solution secured the human eyes’ adaptation facility in glaring and flashing darkness environment. The soften green light similar the diesel and electric locomotives’ instrument illumination base ont he advice of Hungarian MMG vehicular instrument and Ganz-MÁVAG loco firmas. The color change of illuminating by the electromagnetc vertical mechanical moving color light filter-cylinder ensured.

            The dial’s illuminating lamps fitted with the screwing cup with groove for coin. The cup plastic washer was two variety, light closed and less permeable than controlled the lightning operational. The signal lamp light power (Lumen - Luminosity) common adjustable with slot light lamps. The lights dispersity secure the turret’s control easier finding. The UV Luminofor after radiation light was suitable for emergency light case of AC-DC current broken dawn. The conventional radiation paint (Zn-Sulfid) application was ignore on account of healthy radiation hazard and difficult paint technologie. The aviator’s outer map reading spotting storch also fitted for workstations. The common normal and UV light secured the selective data reading. But the single UV light only minimally need informations impart.

            The different („Test”) switches and knobs suitable for the quickly test and check. Theese little handling parts for then time ergonomical standart (US ARMY, AF, NAVY, NASA, ASA – Woodson and Connover Book: title was, „Human, machine, workplace” 1972.). The basic of the investigation of structure would be diagnosing that, at that time equivalent Know-How and Hi-Tech application.

            For the good visibility applicated a large dial cover glass. It made of polished monolite 4mm thick quarz crystal, it was planparallel monochromatic halfmatte with antireflection polarized and ultraviolet filter. The large glass surfaces protected by made of alloy (Tungsteen) grilles made of MAM’s Caliber Factory, due narrow fighting space especially case of ammunition packing. These were easy outfitting srewed contact. These instruments case of broken would be very expensíve for reparation and fall out the MBT’s fighting capapbility. There for the original made (Morozov, Uralmas, Putyilov firmas) Turret Dirrection Gauge (TDG) stayed in its space top ont the turret traverse gearbox by the way doubling. The tumbler switches and some pushin knob also fitted secure kinestatic grills.

            For the instruments’ temperature and vapor protecting was very important by the used material quality again oxydative. Many parts made of antioxydant steel (Invar) and chrome and cadmium electrolise covered metals. Ont he instruments’ panel is some of screw cup covered vent for drying and fitted the vapor absorbing Sylicagel crystal capsule. They were using extensive the different materials (soft metal, silicon rubber) whasers and gaskets and lubricant grease and gel.

            It has got high level density of parts-elements, similar To GAMMA made Predictor in 1930's. Therefore this technology wasn't inpossible for MAM in 1970's.

            The electricity current supply was the more different solution. The basic DC (Direct Current) 24 Volts got from the generator (dynamo) of hull1s engine or accumulators through the modern tiristorized current regulator. Some coverter and amplidyn generated for the 27V DC and through the transformator 7,5V and 12V DC for lights and electric servo motors. For the gyroscopic system was need 36V 400Hz three fases AC (Alternate Current) by PT-500C aircraft’s inverter and for indicating dials and pins was need 115V 400Hz two fases AC by the PO-750 avionics inverter. The safe of current circles provided some original Soviet bakelit „Pitmann” fuses (circuit breaker). The electricity facility equivalent to the standart of shock protection.
           
The contactors (comb and tongue) made from high conductivity metals (14karat gold and platina). The wires made with industrial Ag. and they got the metal net electricity shadow. To the 1970’s terms levels of labor compared was units of  PCBs some part sin to resin casted.

            The differential protruding switches and knobs tumbler and pushing or pulling and rotating types with kinestasyc facility, a few only mechanic. Some knobs multifunctional for example the Clock’s knob.

            The big diameter dials and the tank’s vibration and shock had to statue front of challenge the constructeurs and manufacturers, but the needle / pins’ rigid and inclination. There for used very rigid and light Aluminium-Titan and Rhodium - Vanadium alloy metals and finally the pin’s spannung-stretcher thread system by the 0,25mm tantal metal microchord. Similar the hanging bridge spanifer. The big pins has got a vertical anti-parallaxis visual chrome-mirrored compensator little flat.

            The instrument housing made by Aliminium-Titan alloy, it has some segregated compartments and outer and inner metalribs kokilla die cast, follow up precision machining and sparkle cutting. Its wall thick is 5 – 8mm. The black eloxating sand blowed and covered by light grey very strong micro „Hammerite” paint lacquer.The hatch of cooler fan place at back – bottom with multilayered micro net filter. The coverplate’s screws with fill in wax protected again moisture and not unauthorized assembly action and one „Spec-Pinky” wax-seal casket secured the guarantee marking. The big hanging „Docker” screws secured by plumbed plomba-seal on the  wire as a „Technical threads”.

Installation sizes: TDI; w:27cm x h:27cm – x l:32cm  TAI; 26x27cm –x 30cm
Installation mass: TDI: 8kg., TAI:7,5kg
Packaging: rugged falling amortisated ribbed metal boxes with vacuum film
Smell: engineering with minimal lubricant odor
Development:from 1967-to 1969. Fabrication:from 1969-to 1973. Export:from 1970-to 1974.
One instrument’s average production period of time: 30-40 days
Number of produced / type: circa; 30-40 pieces (1 armor division – 3 armor regiment – 9 armor battalion – 27 armor company and 4-6 Riverine Minesweeper Boat (MS-25)
Then average price was / type: ~ 2.000-3.000,-$ (20 pcs. Car – Wartburg from KGST’s GFR)

            The inner structure is basicaly clockconsist of mechanical elements addition electrical devices. Te mini and micro ball bearings made by Hungarian Debrecen-er Ball Bearing Factory (GöCs) had been developing and producing and MAM’s (Magyar Arzenál Művek) pin Achat and Saphire  bearings. The clock mechanic of TAI made by MAM’s Clock Made Factory – (Alarm Clock - Wekker) subsidiary at Dunaújváros (Danub-new-town) with very high innovation. Mechanical two gimbals turbillon, 18 Rubin-crystal bearing and 4 days power remain and accuracy was during four days in +20 0C +- 2,5 minutes multifunctional clock with two manual pulling-pushing-rotating knurled knobs. The pointers are moving with multi coaxial sliding and micro ball bearing out drive. The mechanical rotating digit counters carried out the MAM’s Waterflow-counter-clock factory from Nyírbátor, theese parts and cogwheels made self-lubricant metal ( tin covered brass) not imported MatchBox diecast Spiater metal. Then trendy „Nixie”-lighting tube digit counter display had not available for big size and rough conditions.

The mechanical transmissions made by very rigid („HSS”) stainless steel with very fine elaboration, many skew gear wheel and worm gear. Some adjusting transmisssion has got micro cardanshaft. To the different fasteners used the high rigid two components LOCTITE glue. The drive of rotating angle indexing dials and pointers with three fases stepping motors (made of KFKIM) and PIKO-N servo motors 20’-30’ arc and 200/sec angle speed to two direction. In case of failure the pointers would be to move neutral „Fail” position with spiral spring. The swing absorber of pointers is workin with aircell dampfer wich get in compressed air supply from in indicator housing fitted miniature electric centrifugal air compressor. The lubricant with special „Transmission” silicone grease.

The other blocks under for investigation; SSU (System Supply Unit – „Pitanhie”) and navigation and ballistical units so the TNA-4 „Saratov” Soviet Military vehicle’s standart navigation block. - I’m sensiting already at SSU, that the MAM not had anough time and material potential for it developoing for all parts and elements, so that some parts had take over from industrial of aviation and other instrumentation. For permission of the Soviet tank firma, -from Hungarian military storages the appropriate to agreement of former KGST and WP  so acquitision was from Sovietunion and GFR (Germany Federal Republic - East Germany) relation.   In Supply Unit consist of an Soviet made miniature  Electromechanical Counter ESV-2 CPU time. 400Hz, 115V AC, to 2700 working hours, by hysteresis motor driven to mechanism wich is rubin crystal pin-bearings equipped and has three pointers, for hour measurement x100 the indexed numbers. The counter when working only current flowing through it. The Units average woring endurance for middle inspection repair 2.500 hours.

            The instruments at that time befitted to Warsaw Pact’s reguirements standarts. Air temperature limit, -40 - +50 0C., relative humidity, 98%. The instruments has the separately 24V DC electricity heating, which bimetal (Lantan) regulated.to 20 0C +-5 0C. Cooler system was equipped stndart fan and cooler metal ribbs. The fire protection not to good due any plastic parts (Polyamid, Polycarbonat, Polystirol, PVC – Polivinyl Clorid, Bakelit).

            The indicator units hanging were fitting int he particular rubber amortisating docking boksz, which eguipped the fasteners „Frog Lock”. By the way the angle datas receiving from outer sensors transforming to elctrical signals, so the boxes need not to be fitted vertically in turret so adjusted the narrow and dense fighting space so were ideally focusing distance and sighting angle. For the easy fitting contact was in box „SL” multi spike jack. The front of boxes covered by iron plate wich lock-on with coy. cmdr’s antimagnetic „TUTO” padlock.
The constructeaurs had thinking to emergency situation the box fasteners made by soft iron („US steel”). The boxes in empty status usable for books, documents and charts as food conserves restoration. Bottom of box staying the tray for notebook.

On the boxes fitted particular black rubber shelter screen and forehaead support. The TDI’s front top of boksz fitted the folding lupe (3x biconvex magnifying glass) with minimal spherical abberation for angle curved Nonius as facilitating the 00-02 mils precise reading.

            The maintenance collection (TASzT) was separate boksz. The made of MAM Control and  Inspection System (CIS) was the arm. btn’s armament maintenance car.

T-55 TDI

            The Turret Indicating System (TIS) more separate blocks need for the tanks narrow compartment and case of sectonal failure an takeover change function. So even the T-55AM gunner’s and commander’s seat is tandem as long as the T-72’s side by side seated then latter need to his neck rotating to separating displays. But advantade of  diversification staying that easier the repair. The original system and gauges served as a reserve and training. Unfortunately this solution increase the dense in fighting space. So this then moderne system quality addition was for MAM and „Kurrus Fighting-vehicle” firmas had to need remain the original old instruments due outfit repair would had been very difficult and expensive and last but not least the Soviet firma’s guarantee would be ceased.

            T-72

Other interesting information, that lot of exported TDI  and TAI pieces duplicated fitted in made of former Yugoslavian „Shipyard Brodotehnika-Beograd” firma MS-25 „Nestin” Riverine Minesweeper Boat (RMSB) –from French licenced- Hu. Home Defence Riverine Flottilla’s two AMs’ bridge for two AA 25mm „Oerlikon-Contraves” machine gun (Fw. four and Bw. two barrels) forward and rear platform’s horizontal situation. The TAI’s Depth Meter and Pitch indicator converted to boat function. By the way even planned TDI installation in Soviet torpedo boats’ bridge and Tupolev Tu-95 strategic bomber and recce airplane’s gunner operator’s instrument panel.
above: NEW! HiRes! T-80U Sight & IR scope & Turret angle gauge
above: NEW+! MedRes! KMW und Rheinmetal  Leopard-1A5 gunner site

above: NEW! MedRes! British MBT 'Centurion' turret angle indicator - Seitenrichtanzeiger on right.

above: NEW! NoHigher! Swiss Made IWC Schafhausen - Automatic; Watch What-If  IWC Big Pilot 'Top Gun' Miramar USN Air Base. But I advice for Gunnery du my Tank Turret indicator style - design.   below: NEW! Left: HiRes! 'Sinn' Made in Germany universal stop-watch/uhr.  Right: MedRes! Italo Fontana 'U-BOAT' Unterboat uhr in aircraft's ALTimeter style: "Thousand of FEET".


 
above three below two pics: NEW! Upper two MedRes!
above: NEW! HiRes! Hu. made Ganz Mérőműszerek Gyára: Electric measurement. facebook
 NEW+! NoHigher! Similar Elektro-Mechanics: DDR industry - NDK-ás ipar early 1960's;  above:  Producing of Electricity AC counter gauge - Hálózati Villany-Mérőóra szerelése    below: Using the slide-meter - Tolómérce használata
aboveNEW+NoHigher! DDR industry from early 960's: Planner at drawing-table - Tervező a rajztáblánál.  
Upper Three scanned pics from Juci'bacsi's collect from early 1960's: Hu. text: Hungarian Issue - Magyar Kiadás: "Nagy Barkácskönyv" - "Big Carpenter-book" DDR issue 1959  NEW+HiRes! Mixed scan: Courtesy FREE!
above: NEW! HiRes! Vessel Compass in gimbal

Подводная лодка оборудование приборная Доска  - U-Boot indicator

below: NEW! MedR! Soviet "Golf" Torpedo launch Computer Right: HiRes! Tank Kommandohilfsgerät














Dear Reader!
Firstly, In my apologise for my long and novel article from You.

            This „Fable-working article” int he first instance, that I’m so HuHDF’s retired avn. Lietuenant Colonel Mi-8/17 heli-pilot and former field artillery officer – battery’s cmdr. and onetime MOM – Budapest’s („42nd” mil. Factory) optimechanical worker at 5th. Geodesy subdivision (from 1969 – to 1973) in Budapest, - I would like to tribute remembrance for MOM – Magyar Optikai Művek – (Hungarian Optical Works)  which quasi was first demolishet during the hungarian change of regime.

            The MOM was one of  precision engineering governmental firma „instrument’s acropolis” wich was power rival other big firmas; GFR: Carl Zeiss, Askania-Gigas, Goerz, Leitz-Wetzlar,  FRG: Jena Zeiss Swiss: Wild, Kern, The MOM had got a lot of service base int he World’s coninents and big countries. However the Soviet military machine how many of these know-how it was a hand and carried away

            I like leader of „PanzerBall Circle” hope that I will like doing for the Hungarian Defence Industrial  firmas(Gamma, Respirator, Rába, Currus, ArmCom G.M.B.H. )  for Know-How and inventory management. I would like to give strong motivationto hungarian  young viusitors and beginner constructeaurs and future competiton of studies.

            I’m nowadays as a Self-Employed graphiker working at Veszprém  with very creative engineering attitude. This graphical works beginned as a graphic hobby design experimental work from inspiration for 2nd WW U-Boot’s illuminated indicators (Depth Gauge) and became the very high difficult „Retro Sci-Fi” equipment. This is Poen! In these two design works made by only Photoshop tools without other element of pictures’ paste. These design artworks is basically the demonstration (advertisement) artwork.
 I’m working in many disturbance conditions and beside other commercial graphic and association’s works because I’m living in Hungary as a age of 59 pensioner.  This work’s endurance time was from lightning born of  idea till now 1,5 months.

I would like to make other units but I will have use other auxiliary jpg. ect. elements from my PC large collection interst to variable new design. - I would like to give other military and navigation / orientation knowledge for readers by addition pics (sheet of unit system and directions context) due lucidity.

I would like to interest the future forum’s and like and feed comments.

Especially thank you for professional helping MATASz-VeMSz’s mate as a „PanzerBall” leading tutor, Mr. PAUL „Tanky” Zsolt ret. major former T-55 tank coy. cmdr. at disbanded Rétságer HuHDF 31st name of „Hunyadi János” armor regiment. For His usable expert lecturer advice. His intention for the follow My design works the special „panzer” wrist watch!

Respected Reader! Once again, Excuse Me for the benign Hoax article and My poor translate from hair, english language knowledge and any idiomatic mistakes.

Best regards;

Veszprém – Hungary 2013. march 15th
                                                                                       Mr. JUHÁSz „Juliet’uncle” János
                                                                             Ret. avn. Lt. Col.  (John SHEPHERD)
                                                                          
                                                                            SE graphiker and MOMetta mechaniker
                                                                        „Air Art Graphic” Studio

above: Klassic German WW-zwei KriegMarine U-Boot Tiefenmesser 

above: NEW! NoHigher! Satisfied Tank-Gunner/Commander - Elégedett hk. Irányzó/Parancsnok on the Beach - A Strandon. Green  (Recolored from UV shiny green) Sexy Erotic Micro Bikini Tiny Swimsuit Thong Bikinis Fitness G String by: TerradiCinema-msw

belowNEWHiRes! Swiss Made 'TIMEX' "Expedition" - "Intelligent Quartz" with; additional functions: Temp, Tide, Compass with rotatatable lünetta.  Chemical Illuminating with 'Super-Luminova' (Luminofor) at dial backround and pointer  sourcewww.watchshop.com



below: NEW! MedRes! Steampunk Girl's thought;,  "Oh My God!" - ~ gondolata; "Ó Istenem!"

http://www.terrydonnelly.co.uk/

above: NEW! MedRes! WW-Two Submarine Torpedo Attack Indicator (PC Simulator)

above: NEW+! NoHigher! German calculating disc Angriffsscheibe - Attacking Slide Rule
 FIN!

2 comments:

  1. Köszönöm kedves Attila a dicsit. Akkor éppen rám jött az agyfingás. Még tartok egy kis szünetet mert fejlesztem a blogot utána a kötelező grafikai produktumok jönnek majd, ha több kedvező visszhangot találok netán hasonló alkotásokat akkor folytatom a blokkokat mert a vázlatok megvannak már.

    Üdvichecking tisztelettel, Juci'Bá

    ReplyDelete